Har du nogle spørgsmål?
Klik på et af de oftest stillede spørgsmål nedenfor for at læse svaret.
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, har du opdaget en fejl, eller har du feedback eller ønsker til den fremtidige udvikling af ABaCus, så skriv til os på systime@systime.dk eller ring på 70 12 11 00.
Ofte stillede spørgsmål
Ja, som lærer eller vejleder kan du prøve ABaCus gratis. Prøveadgang til ABaCus Dansk og screeninger i ABaCus Matematik gælder ikke test af elever og kursister. Kontakt os på systime@systime.dk eller tlf. 70 12 11 00 for at få en prøveadgang.
På systime.dk kan du se priser på alle ABaCus-produkter.
ABaCus er optimeret til alle nyere versioner af Chrome, Safari, Firefox og Microsoft Edge. Visse ældre versioner af Safari kan give problemer, og vi anbefaler derfor, at man opdaterer til nyeste version, hvis man oplever problemer. Man kan benytte siden whatismybrowser.com til at se, om ens browser er forældet.
For at bruge ABaCus skal du starte med at logge ind med dit uni-login. Når du er logget ind, er du klar til at starte. Vælg den aktivitet, du ønsker dine elever skal arbejde med. Aktiviteterne er tilpasset hvert enkelt fag og varierer derfor fra fag til fag.
På produktsiderne ABaCus AP, ABaCus Dansk, ABaCus Fysik, ABaCus Matematik og ABaCus Virksomhedsøkonomi kan du læse uddybende om hvert produkt. Her finder du også webinarer og instruktionsvideoer, som hjælper dig godt i gang med brugen af ABaCus til dit fag.
Du er altid velkommen til at skrive til os på systime@systime.dk for at få hjælp. Vi kigger også gerne forbi på din skole til en uforpligtende fremvisning af systemet.
Ja, alle lærere har en testklasse med en testelev. Derfor kan du altid afprøve aktiviteterne, inden du giver dem til en klasse.
ABaCus kan bruges i følgende fag:
ABaCus Matematik til gymnasiet indeholder opgaver til grundforløbet samt A, B og C-niveau til hf, hhx, htx og stx. Der er både opgaver til læreplan 2024 og læreplan 2017.
ABaCus Fysik dækker foreløbigt emnerne i fysik på C- og B-niveau på hf og stx. I løbet af skoleåret 2024/25 fortsætter vi med at udvikle indhold til fysik på A-niveau samt indhold tonet til htx.
ABaCus AP er tiltænkt grundforløbet på hhx og stx.
ABaCus Dansk er tiltænkt 1. år på gymnasiet og hf.
ABaCus Virksomhedsøkonomi indeholder opgaver til grundforløbet og niveau C på EUD/EUX, opgaver til undervisningen på første år på HHX samt opgaver til EUX på studieåret.
ABaCus Matematik til avu indeholder opgaver til niveauerne Basis, G, E, F og D.
ABaCus er et undervisningsværktøj, og er derfor optimeret til computere og tablets. Vi anbefaler, at eleverne ikke bruger deres smartphones.
Ja, vi har både indhold til første år af undervisningen efter læreplan 2024, og vi vil fortsat have indhold, der passer til læreplan 2017, så længe der er elever, der følger læreplan 2017.
Det vil altid være lærerens rolle at tildele eleven karakterer. Læreren kan i den forbindelse læne sig op ad den indsamlede statistik i ABaCus, men systemet vil ikke komme med forslag til karakterer.
Adaptivitet betyder, at elever, der bruger et digitalt læremiddel, får udfordringer og støtte, der er tilpasset netop dem.
Adaptiviteten gør elevernes træning meningsfuld gennem relevante opgaver, der er tilpasset den enkeltes niveau og forudsætninger. Lærerne får frigjort tid, så de i højere grad kan bruge deres ressourcer på at udvikle og støtte den enkelte elevs læring. Lærerne kan supplere deres indsigt i elevernes arbejde og faglige udvikling baseret på data.
Vi bygger selv vores adaptive systemer, og vi anvender ingen tredjepartssystemer. Det giver os kontrol over konceptet og de bagvedliggende algoritmer. Det giver også skolerne kontrol over brugernes data.
Det betyder fx, at vi selv bestemmer, at algoritmerne kun skal styre elevens vej gennem det faglige stof og kun give anbefalinger til videre aktiviteter i et omfang, der let kan gennemskues af læreren. Det betyder også, at det er tydeligt, hvornår og i hvilket omfang brugernes data anvendes, fx til at forbedre algoritmerne.
I ABaCus anvendes en enkel form for adaptivitet, der bygger på faste og kendte faglige og pædagogiske kriterier. Derfor har læreren stor føling med, hvad der foregår fagligt og kan nemt følge elevens progression. 
Som lærer vælger og igangsætter du alle adaptive aktiviteter. Herefter kan du følge med i elevernes læringsproces og få overblik over den enkelte elevs faglige progression. Du afgør selv i hvilket omfang elevens resultater i ABaCus skal benyttes i evalueringen af elevens standpunkt.
I ABaCus kan du vælge en resultatoversigt for dine klasser/hold. Her kan du se, hvordan den enkelte elev har klaret sig, og du kan se klassen/holdet som helhed.
Du har desuden mulighed for at downloade resultaterne som csv-fil. Ved at indlæse filen i Excel-skabelonen du kan hente på abacus.dk, bliver resultaterne vist som gruppeoverblik og kompetencespind. Skabelonen ligger på siderne ABaCus Dansk, ABaCus Matematik, ABaCus Fysik og ABaCus AP.
PÃ¥ siden ABaCus Matematik finder du en vejledning, som kan bruges som led i arbejdet med screening for specifikke og generelle matematikvanskeligheder.
På dansk.abacus.dk finder du en vejledning, som beskriver aktiviteterne Læsning, Diktat og Opgaver, herunder hvordan du som lærer eller vejleder kan tilgå tolkningen af elevernes resultater. Vejledning findes i menuen under dit navn på ABaCus Dansk.